loading...
روانشناسی
محمد بازدید : 402 پنجشنبه 27 بهمن 1390 نظرات (1)

_ بیماری های روانی به دلایل مختلفی ایجاد می شوند که عبارتند از :

1 - تغییرات مغزی : هر نوع تغییری که در ساختار یا کارکرد مغز ایجاد می شود ، می تواند باعث بیماری شود . عفونت ، ضربه ، نرسیدن خون ، تومور مغزی ، مصرف حشیش و الکل ، کمبود مواد غذایی ، صرع درمان نشده و بیماری های پیشرونده مغزی در ضایعات ساختمانی مغز نقش اساسی دارند .

2 - عوامل ارثی : استعداد ابتلا به بیماری روانی از والدین به کودکان

منتقل می شود ، اما بروز و ظهور ابتلا و بیماری با عوامل زیادی ارتباط دارد که ممکن است فرد مستعد مبتلا به بیماری بشود یا نشود . به بیان دیگر استعداد زمینه ابتلا به بیماری منتقل می شود نه بیماری

3 - تجارب دوران کودکی : برای رشد سالم یک فرد، محبت و عشق متعادل ، اهنمایی مناسب ، تشویق و نظم و انضباط از ضروریات دوران کودکی است.اگر کودک در برابر تجارب ناخوشایند بسیار قرار گیرد ، امکان ابتلا به بیماری روانی در آینده اش زیاد است .

4 - فضای خانوادگی : نزاع خانوادگی، سوتفاهم مستمر بین اغضای خانواده، عدم وجود صمیمیت و صداقت ، باعث ایجاد اثرات نامساعد بر افراد و به خصوص کودک می شود .

5 - عوامل اجتماعی : فقر ، بیکاری ، بی عدالتی ، نا امنی، نبود ارزش های انسانی ، اعتقادی مذهبی

6 - عوامل شناختی : امروزه روان شناسان نقش عمده ای را برای این عوامل در ایجاد بیماری های روانی قائل هستند . آنان معتقدند ، وقتی در فکر ، باور و شناخت های افراد ، انحراف و خطای پایدار و مداومی ایجاد شود ، او به تدریج دچار بیماری روانی می شود.                                                                                                                                                                                                     علایم                                                                                                                                                                                                                                                                                                            لف ) اختلال در خواب : دیر به خواب رفتن ، بی خوابی ، کابوس های شبانه ، حرف زدن و یا راه رفتن در خواب

ب ) اشتها و مصرف غذا : کم اشتهایی ، بی اشتهایی ، کاهش وزن ، پرخوری بیمار گونه

ج ) میل فعالیت جنسی : کاهش میل جنسی ، ناتوانی جنسی ، انزال زودرس ، افزایش میل جنسی ، خودارضایی و انحرافات جنسی

2 - اختلال در کارکردهای روانی :

الف) رفتار: رفتارهای فرد باعث ناراحتی افراد خانواده و دیگران شده و یا آنها را در شرایط سختی قرار می دهد .

ب ) تکلم و تفکر : پرحرفی ، کم حرفی ، بی ربطی کلام و طرح صحبت های و اعتقادات نادرستی که مورد تایید دیگران نیست.

ج ) هیجانات (عواطف) : بیمار ممکن است در رابطه با شرایط خاص به شکل غیر طبیعی یا افراطی هیجانی شود ، بی موردی یا افراطی بخندد ، گریه کند یا عصبانی شود . غمگینی ، افسردگی ، سرخوشی ، ترس و اضطراب بدون دلیل و طولانی نیز دیده می شود .

د ) ادراک :بیمار ممکن است در فهم تحریکاتی که از حواس پنجگانه اش دریافت می شود ، دچار اختلال می شود و آنها را نادرست یا با سوءتعبیر دریافت کند . او می تواند چیزهایی را ببیند که وجود ندارد و یا صداهایی را بشنود که از جایی نمی آیند (توهم) .

ه ) حافظه : بیمار ممکن است ،حافظه اش را از دست داده و وقایع مهم را فراموش کند . لازم به یادآوری است که شکایتی که مردم عادی و دانش آموزان به طور مکرر از فراموشی دارند ، معمولا اختلال حافظه نیست ، بلکه اشکال در تمرکز است که ناشی از فشارها و نگرنی های روزمره یا اضطراب و افسردگی است .

و ) هوش و قضاوت : در بعضی از بیماری های روانی ، هوش و توان تصمیم گیری دچار اختلال می شود و مهارت های استدلالی فرد کاهش می یابد و در کارهای روزمره دچار اشتباهات زیاد می شود .

ز ) سطح هوشیاری : در بعضی از اختلالات روانی که بیشتر ناشی از ضایعات عضوی مغز است ، سطح هوشیاری بیمار کاهش می یابد . فرد در شناخت اطرافیان دچار اشکال شده و از نظر تشخیص افراد ، زمان و مکان اختلال پیدا می کند .

3 - اختلال در فعالیت و سایر کارکردها :

الف ) فعالیت های فردی : بیمار به نیازهای بدنی و بهداشت فردی خود توجهی نمی کند . گاهی دیده می شود که در حالت شدید بیمار پابرهنه راه می رود و یا بی جا لخت می شود .

ب ) فعالیت های اجتماعی : بیمار با خانواده، دوستان، هم کلاسی های و سایر اطرافیان رفتاری نادرست یا غریب پیدا می کند ، به دیگران توهین ، فحاشی ، اذیت و آزار و حمله می کند .

ج ) فعالیت های تحصیلی : اشکال در مطالعه، مشکل توجه و تمرکز،اشکال در یادگیری و یادآوری و امتحان ، افت تحصیلی ، ناتوانی در فعالیت های گروهی کلامی و ناسازگاری با همسالان و مربیان .                                                          علت تاخیر مراجعه به  پزشک

                                                                                                                                                        مبتلایان به بیماری های عصبی (روانی) ، عمدتا به دلایل زیر دیرتر از معمول جهت درمان خود اقدام می نمایند :

1 - در بسیاری از بیماری های روانی ، افراد نسبت به بیماری های خود آگاهی چندانی ندارند .

2 - عواقب عدم درمان بیماری های روانی ، برای بسیاری از مردم نامشخص است . بیشتر اختلافات خانوادگی ، ازدواج های ناموفق ، طلاق و مشکلات شغلی می توانند ، به دلیل ابتلا به بیماری روانی باشند .

3 - شناخت و باورهای اجتماعی هنوز در مورد بیماری های روانی اندک است و مردم نیاز به آگاهی بیشتری در این مورد دارند .

4 - از قدیم برچسب نامناسبی برای مبتلایان به بیماری های روانی ( به عنوان مجنون یا دیوانه ) به کار می رفت . متاسفانه هنوز این واژه ها از ازهان خیلی از افراد خارج نشده است .

5 - بعضی از مردم تصور می کنند که اگر کسی جهت درمان روانی مراجعه کند ، حتما به وی دارو داده می شود و در صورت مصرف دارو برای همیشه به آن عادت می کند .

روانشناسی - ازدواج و خانواده - علل تاخیر مراجعه جهت درمان بیماری های اعصاب و روان کدامند ؟

محمد بازدید : 346 چهارشنبه 03 اسفند 1390 نظرات (4)

_ اختلال بدشکلی جسمی ، اشتغال ذهنی با نقص تخیلی یا تحریف مبالقه آمیز یک عیب خفیف و جزئی در ظاهر جسمانی است . برای اینکه این اختلال روانی محسوب شود ، باید اشتغال ذهنی سبب ناراحتی عمده بیمار شود و یا با اختلال در زندگی شخصی ، اجتماعی یا شغلی وی همراه باشد . شایع ترین نگرانی به عیب های صورت (مثل بینی) مربوط می شود . بیماران در سیر اختلال خود به طور متوسط در مورد چهار ناحیه بدن نگرانی هایی دارند . در جریان ابتلا بیمار به اختلال مزبور ممکن است قسمت های موردنظر تغییر یابند .

 

علائم شایع در این بیماران عبارتند از :

باور یا هذیان واضح ( معمولا در مورد توجه دیگران به عیب ادعایی بدن ) اجتناب از آینه و سطوح شفاف و یا برعکس نگاه کردن بیش از حد در آینه و کوشش برای پنهان کردن نقص فرضی ( با آرایش یا لباس ) تقریبا همه بیماران از رویارویی اجتماعی و شغلی دوری می جویند .

 

درمان جراحی ، درماتولوژیک ، دندانپزشکی تقریبا ناموفق است . روان درمانی ، درمان دارویی ، آنالیتیک و شناختی و رفتاری موثر است .

روانشناسی - اختلالات روانی - اختلال بدشکلی جسمی ( Body Dysmorphic Disorder ) چیست ؟

محمد بازدید : 300 چهارشنبه 03 اسفند 1390 نظرات (0)

_ اشتغال ذهنی بیمار با ترس از بیمار شدن یا اعتقاداو مبنی بر ابتلا به یک بیماری جدی را خود بیمارانگاری می گویند . این ترس یا اعتقاد هنگامی ایجاد می شود که بیمار علائم یا کارکردهای بدنی را اشتباه تفسیر کند . این باور اشتباه باید حداقل 6 ماه علی رغم فقدان یافته های پاتولوژیک در معاینات طبی و عصبی دوام داشته باشد و نشانه ها باید به شدتی باشد که سبب ناراحتی هیجانی بیمار شود و یا توانایی بیمار را در کارکردهای حوزه های مهم زندگیش مختل کند .

 

سیر خود بیمار انگاری معمولا به صورت دوره ای است ، دوره های بیماری از ماه ها تا سال ها طول می کشند و در فواصل آنها دوره های آرامش با طول مدت مشابه دیده می شود . حدود 2/1  تا  3/1 بیماران در نهایت بهبودی قابل ملاحظه ای می یابند .

 

مناسب ترین فرد برای درمان ، پزشک عمومی بیمار است که بهتر است تنها پزشک بیمار نیز باشد . در حد امکان از انجام تست های تشخیصی ، ارزیابی های آزمایشگاهی و اعمال جراحی خودداری شود . گروه درمانی ، رفتار درمانی ، شناخت درمانی ، هیپنوتیزم و دارو درمانی از روش های دیگر درمان این بیماری است .

روانشناسی - اختلالات روانی - خود بیمارانگاری یعنی چه ؟

محمد بازدید : 404 چهارشنبه 03 اسفند 1390 نظرات (0)

_ وجه مشخصه اختلال جسمانی کردن علایم جسمی متعددی است که با معاینات جسمانی و بررسی های آزمایشگاهی کافی قابل توجیه نیست .

در سیر این اختلال ، بیمار باید حداقل از

 

چهار نشانه دردناک ( مانند درد شکم ، سر ، پشت ، مفاصل ، اندام های انتهایی ، سینه ، راست روده ، در خلال قاعدگی ، رابطه جنسی و یا ضمن ادرار کردن )

 

 دو نشانه گوارشی ( مانند تهوع ، نفخ )

 

یک نشانه جنسی ( مانند بی میلی جنسی ، اختلال در نعوظ ، بی نظمی قاعدگی )

 

و یک نشانه عصبی ( فلج یا ضعف موضعی ، توهمات ، خفکی صدا )

 

شاکی باشد که البته هیچ یک از آنها با معاینات جسمی و بررسی های آزمایشگاهی قابل توجیه نبوده باشند .

 

هم چنین قابل ذکر است که علائم به طور عمد ایجاد نشده و بیمار ادای علائم را در نمی آورد ( برخلاف تمارض ) . مهمترین اصل در درمان این بیماران،ارتباط درمانی مناسب بین بیمار و پزشک است . پزشک باید شکایات بیمار را به عنوان ابراز عواطفش نه به عنوان علائم جسمانی و مسیر کلام بیمار در نظر بگیرد . از علائم جسمانی به مشکلات شخصی و اجتماعی و روابط با دیگران هدایت شود  .

در صورت همراه بودن بیماری های اضطراب و افسردگی ، درمان مناسب ( دارو درمانی و روان درمانی ) استفاده می شود .

روانشناسی - اختلالات روانی - اختلال جسمانی کردن ( Domatization disorder ) چیست ؟

محمد بازدید : 274 چهارشنبه 03 اسفند 1390 نظرات (0)

_  در حال حاضر عمدا تنها راه تشخیص این بیماری، نشانه های بالینی آن است . یعنی علایمی که به وسیله خود بیمار ابراز می شود و یا اطرافیان و پزشک آنها را می بینند یا می شنوند . نشانه های بالینی این بیماری عبارت است از : هذیان ها - باورهای نادرستی هستند که نشانه ای از سوءتعبیر ادراک ها و تجربیات است و با واقعیت وفق ندارد و با زمینه هوشی ، فرهنگی و اجتماعی فرد هماهنگ نیست ، اما وی هیچ دلیلی را بر رد آنها نمی پذیرد .

 

به طور مثال ممکن است معتقد باشد که دستگاهی در سر او گذاشته اند که افکار او را کنترل می کند و بر آنها فرمان می راند . توهمات - به معنی ادراک حسی بدون وجود محرک در عالم بیرون است . یعنی فرد بدون اینکه کسی حرف زده باشد ، صدای او را در گوش خود می شنود .

 

تفکر بی سازمان - فرد ممکن است از مسیر تفکر خود بلغزد و در موضوعی دیگر که به آن ارتباط ندارد ، سیر کند . رفتار به شدت آشفته و بی سازمان - ممکن است فرد به روشی غیر عادی لباس بپوشد . نشانه های منفی اسکیزوفرنیا - به مفهوم کاهش در کارکردهای طبیعی روانی یا فقدان کامل آنهاست .

 

به طور مثال از دست دادن انگیزه و میل به پیشرفت و مسطح شدن خلق و عاطفه به گونه ای که رویدادهایی  که به طور معمول همراه با بار عاطفی هستند ، در این بیمار هیچ واکنشی را برنمی انگیزد .

 

نشانه های پنجگانه فوق باید حداقل 6 ماه تداوم داشته باشد تا تشخیص اسکیزوفرنیا مطرح گردد .

روانشناسی - اختلالات روانی - بیماری اسکیزوفرنیا چیست ؟ چگونه می توان آن را شناخت ؟                                

_ بیشتر محققان و روان پزشکان معتقدند که این بیماری نماینده اختلالی در مغز است که ساختار و یا فیزیولوژی آن را شامل می شود . عوامل روان شناختی و اجتماعی به صورت عوامل آشکارساز نقش دارند . یعنی عوامل روانی – اجتماعی و رویدادهای ناخوشایند زندگی می توانند این بیماری را که به صورت نهفته است ، آشکار کنند .

 

ژن ها به یقین نقشی را در پیدایش این بیماری بر عهده دارند . عوامل محیطی و بیماری های ویروسی و صدمات وارده به جمجمه در شهرها و استرس بالای زندگی شهری هم نقشی در افزایش میزان اسکیزوفرنیا داشته است .

 

برپایه فرضیات روان شناختی ، بیمار می کوشد تعارض های روانی ، ناتوانی ها و ناکامی های خود را به وسیله انکار واقعیت خشن و دردناک و زندگی و زندگی در یک دنیای تخیلی حل کند . می توان گفت که بیشتر بیماران اسکیزوفرنیک در آن واحد در دو جهان زندگی می کنند یکی دنیای غیرواقعی و دیگری جهان واقعی .

روانشناسی - اختلالات روانی - اسکیزوفرنیا چگونه پدید می آید ؟

 

محمد بازدید : 401 سه شنبه 02 اسفند 1390 نظرات (0)

_ کابوس رویای ترسناک و طولانی است که شخص هراسان از آن بیدار می شود . کابوس ها همیشه در خلال خواب REM و در اواخر شب پدید می آیند ، برخی از افراد در تمام طول عمر دچار کابوس های مکرر هستند ، برخی نیز بیشتر در مواقع استرس و بیماری دچار کابوس می شوند .

 

درمان : بیدارکردن فردی که در حال کابوس دیدن است ، مشکلی ایجاد نمی کند و علاوه بر آن می توان از روش دارو درمانی استفاده کرد .

 

اختلال وحشت خواب عبارت است از برخاستن از خواب در 3/1 اول شب در حین خواب NREM عمیق (3 و 4) . وحشت خواب تقریبا همیشه با گریه یا فریادی گوشخراش و همراه با تظاهرات رفتاری ، اضطراب شدید تا حد حمله پانیک آغاز می شود . به طور مشخص ، بیمار با حالتی وحشت زده در بستر می نشیند ، جیغ بلندی می کشد ، گاهی بلافاصله بیدار شده و احساس وحشت شدیدی به او دست می دهد . بیمار ممکن است در حالتی از اختلال جهت یابی بیدار بماند ولی اغلب به خواب می رود و دوره مزبور را فراموش می کند .

 

درمان : وقتی فرکانس حملات کم است ، درمان خاصی لازم نیست ، دارو درمانی و برطرف کردن استرس های خانوادگی و محیطی نیز استفاده می شود .

 

راه رفتن در خواب یا خوابگردی شامل یک رشته رفتارهای پیچیده است که در 3/1  اول شب و در خلال خواب NREM عمیق (مراحل 3 و 4) شروع می شوند و اغلب به ترک بستر و راه رفتن می انجامد که بدون هشیاری کامل و خاطره بعدی از این دوره است .

 

درمان : بیمار را می توان در حین خوابگردی بدون هیچ گونه عارضه سویی بیدار کرد ، باید اشیاء خطرناک از محیط زندگی بیمار دور شوند و دارو درمانی از دیگر روش های مورد استفاده است .

روانشناسی - اختلالات روانی - کابوس ، اختلال وحشت خواب و راه رفتن در خواب چگونه است ؟

محمد بازدید : 990 سه شنبه 02 اسفند 1390 نظرات (2)

ویژگی اصلی اختلال شخصیت اجتنابی عبارت است از : احساس ناشایستگی ، حساسیت شدید به ارزیابی منفی دیگران ، ناتوانی در مهار رفتارهای اجتماعی و لذت نبردن از زندگی . از آنجا که این افراد دچار ترس شدید از خرده گیری ، عدم پذیرش یا طرد از سوی دیگران هستند ، از هر فعالیتی که متضمن تماس و ارتباط با دیگران باشد ، اجتناب  می کنند .

 

این فعالیت ها ممکن است ، شغلی ، تحصیلی ، ورزشی ، تفریحی و یا هر نوع دیگر باشد . از ازدواج خودداری می کنند ، زیرا می ترسند که از عهده خواسته های همسر برنیایند و مورد انتقاد قرار گیرند . پیشنهاد ارتقاء مقام را رد می کنند ، زیرا بار مسئولیت های جدید ممکن است توام با انتظاراتی از سوی مافوق و همکاران باشد و منجر به خرده گیری از سوی آنان شود .

 

آنها همیشه گوش به زنگ و مراقب حرکات و حالات چهره دیگران هستند و در جست و جوی نشانه های تمسخر و استهزاء و رنجش و نفرت از سوی دیگران نسبت به خود هستند . دیگران این افراد را به عنوان خجالتی ، ترسو ، تنها و منزوی توصیف می کنند .

روانشناسی - اختلالات روانی - اختلال شخصیت اجتنابی چگونه است

_ در این افراد اختلالات اضطرابی و افسردگی شایع است . وجود توام اختلال شخصیت اجتنابی با اختلال شخصیت وابسته زیاد ملاحظه می شود زیرا افرادی با شخصیت اجتنابی به آن عده افراد معدودی که با ایشان دوستی دارند ، خیلی پیوسته و وابسته می شوند . رفتار اجتنابی اغلب از دوره شیرخوارگی یا کودکی با خجالت ، انزوا و ترس از بیگانگان و موقعیت های تازه آغاز می شود .

 

هنگامی که روابط اجتماعی با مردم ناآشنا اهمیت بیشتر پیدا می کند یعنی در دوره نوجوانی و ابتدای جوانی ، فرد به نحوی فزاینده خجالتی تر و رفتارهای او اجتنابی تر می شود .

 

درمان در درجه نخست عبارت است از روان درمانی . درمانگر ضمن اینکه رفتارهای اجتنابی بیمار را در ابتدا می پذیرد و نسبت به آن تفاهم نشان می دهد به تدریج بیمار را تشویق می کند که به سوی جهان بیرون برود و آنچه را به عنوان خطرات بزرگ، تحقیر ، طرد و شکست تلقی میکند ، بپذیرد . درمان گروهی و آموزش جرات که نوعی رفتار درمانی است هر دو می تواند مفید باشد . داروهای ضد اضطراب و ضدافسردگی قابل استفاده است .

روانشناسی - اختلالات روانی - چه عواملی در ایجاد اختلال شخصیتی اجتنابی نقش دارند ؟

محمد بازدید : 3015 سه شنبه 02 اسفند 1390 نظرات (0)

_ اختلال پس از استرس تروماتیک عبارت است از  مجموعه ای علائم که در پی مواجهه با عامل فشار آسیب زای بسیار شدید پیدا می شود . این مواجهه می تواند به صورت دیدن ، حضور ، یا شنیدن باشد . فرد به صورت ترس و درماندگی به این تجربه پاسخ می دهد . واقعه را در ذهن خود مجسم می کند و در عین حال می خواهد از یادآوری آن اجتناب کند . علائم مزبور باید لااقل یک ماه طول کشیده باشد و بر حوزه های مهمی از زندگی بیمار مانند خانواده و شغل او تاثیر گذاشته باشد . علائم حدود 3 ماه طول می کشد .

 

اختلال واکنش حاد به استرس نیز شبیه  PTSD  است به جز اینکه علایمش در ظرف چهار هفته پس از واقعه پیدا می شود و به مدت 2 روز تا 4 هفته طول می کشد . عوامل مستعد کننده آسیب پذیری که در ظاهر نقش عمده را در ایجاد یا عدم ایجاد اختلال ایفا می کنند ، عبارتند از : وجود آسیب در کودکی، وجود صفاتی از اختلال شخصیت فردی، بدگمان، وابسته یا ضداجتماعی بی کفایتی نظام حمایتی ، آسیب پذیری وراثتی – سرشتی ، بیماری های روان پزشکی ، بروز تغییرات پرفشار تازه در زندگی فرد و مصرف مفرط الکل به تازگی .

 

ویژگی های بالینی PTSD عبارت است از احساس دردناک وقوع مجدد واقعه ، الگویی از اجتناب و کرختی هیجانی و بیش برانگیختگی نسبتا دادیم . ممکن است اختلال تا ماه ها و حتی سالها پس از وقوع واقعه پیدا نشود . در معاینه وضعیت روانی بیماران ، اغلب احساس گناه ، طرد شدن و تحقیر دیده می شود . خطای ادراکی و توهم نیز ممکن است وجود داشته باشد .

 

در آزمایش شناختی بیمار ممکن است مختل بودن حافظه و توجه دیده شود . از نظر سیر و پیش آگهی بیماری قابل ذکر است که علائم بیماری ممکن است در طول زمان نوسان داشته باشد . بیشترین شدت  این علائم در دوره هایی است که فشار روانی بیمار زیاد است . حدود 30 درصد بیماران کاملا بهبود می یابند . 10 درصد نیز یا هیچ تغییری در علایمشان پیدا نمی شود و یا بدتر می شوند .

روانشناسی - اختلالات روانی -

_ اجازه دهید بیمار از نظر عاطفی تخلیه شود ، او را تشویق کنید تا آزادانه تجربه ناراحت کننده خود را بازگو کند . بیمار می تواند این کار را در جریان روان درمانی فردی ، گروهی یا تحت تاثیر هیپنوز انجام دهد .

 

در مدت کوتاهی از داروهای ضداضطراب استفاده شود  . سعی شود بیمار هر چه سریع تر به سطح عملکردی قبلی خود باز گردد .

 

درمان  PTSD  : دارو درمانی - درمان های غیردارویی : روان درمانی فردی و گروهی ، رفتار درمانی ، شناخت درمانی ، هیپنوز .

روانشناسی - اختلالات روانی - درمان واکنش حاد به استرس

محمد بازدید : 941 سه شنبه 02 اسفند 1390 نظرات (0)

اختلال فراموشی عبارت است از « اختلال حافظه که همراه با اختلالات چشمگیر کارکردهای شناختی نباشد » . ویژگی اصلی اختلال فراموشی ، مختل بودن حافظه است که باعث افت کارایی شغلی فرد می شود . معمولا در اختلال فراموشی حافظه کوتاه مدت و حافظه اخیر مختل می شود ولی حافظه دور و حافظه فوری مختل نمی شود . در برخی از بیماران اختلال به قدری شدید است که جهت یابی زمان و مکان دچار مشکل می شود .

 

باید توجه داشت که اگر فراموشی همراه با اختلال بارز هوشیاری باشد ، تشخیص دلیروم مطرح می شود و چنانچه کارکردهای شناختی فرد به تدریج مختل شود ، تشخیص دمانس باید در اولویت قرار گیرد .

 

مقداری از علل مهم بیماری عبارتند از : کمبود ویتامین ، هیپوگلسمی ، هیپوکسی ، تشنج ها ، درمان با الکتروشوک ، اختلالات جریان خون مغزی و انجام جراحی مغز و بیماری MS را نام برد .

 

درمان: درمان کلی برای این بیماری وجود ندارد . بهترین کمکی که می شود به این بیماران کرد ، اقدامات حمایتی و درمان و کنترل علت ایجاد کننده است .

روانشناسی - اختلالات روانی - آمنزی یا اختلال فراموشی چیست ؟

 

محمد بازدید : 490 سه شنبه 02 اسفند 1390 نظرات (0)

_ در کشور ما به دلیل مسائل فرهنگی ، خیلی کم به موضوعات مربوط به مسائل جنسی از دیدگاه روان شناسی و روان پزشکی پرداخته شده است و همواره کمبود بحث و تحقیق در این مورد احساس شده است .

 

گونه ای از رفتار جنسی که اهمیت زیادی به آن داده شده است ، اختلال هویت جنسی (دگر جنس باوری) است . در این اختلال بیمار ، تمایلات قوی و دائمی برای به دست آوردن نقش و وضعیت جنس مقابل را دارد. متاسفانه در مورد تاریخچه این اختلال در کشور ما اطلاعات چندانی نداریم . تغییر عمده ای که درباره درمان بیماران دگرجنس باور صورت گرفته ، جایز شمردن عمل جراحی تغییر جنسیت است .

 

جامعه باید دگرجنس باروری را به عنوان یک بیماری و نه به عنوان یک انحراف بشناسد و فرد دگرجنس باور را بیماری نیازمند به درمان بداند.

روانشناسی - اختلالات روانی - اختلال هویت جنسی چیست ؟

محمد بازدید : 832 سه شنبه 02 اسفند 1390 نظرات (0)

_ بنیادی ترین ویژگی اختلال شخصیت اسکیزوئید عبارت است از دوری گزیدن از روابط اجتماعی . این افراد در ارتباط با دیگران قادر به ابراز عواطف عادی نیستند و اصولا دامنه عواطف آنان محدود است . این ویژگی از ابتدای جوانی و در زمینه های گوناگون زندگی آنان ، چه در محیط خانه و چه در تحصیل ، چه در کار و چه در زناشویی قابل ملاحظه است .

 

این افراد اشتیاقی برای برقراری دوستی و صمیمیت با دیگران ندارند . از رابطه با مردمان پرهیز می کنند و بر خلاف اکثر انسان ها که از تعلق به خانواده یا گروه های اجتماعی دیگر لذت می برند ، از این تعلقات رضایت خاطر ندارند . آنها کار شبانه را به کار روزانه ترجیح می دهند ، زیرا به این ترتیب مجبور نیستند با عده زیادی سر و کار داشته باشند . دوستان نزدیک یا افراد مورد اطمینان ندارند . این افراد در نخستین دیدارها معذب و ناراحت به نظر می رسند و از تماس چشمی دوری می کنند . در ابراز خشم خود حتی در واکنش به تحریک مستقیم مشکل دارند که در نتیجه این تاثیر را پدید می آورد که آنان فاقد هیجان هستند .

روانشناسی - اختلالات روانی - اختلال شخصیت اسکیزوئید یعنی چه ؟

_ دوره کودکی یا نوجوانی مبتلایان به اختلال شخصیت اسکیزوئید ممکن است با انزوا ، روابط کم با همسالان و دستاوردهای پایین تر از انتظار در مدرسه مشخص شود . این کودکان یا نوجوانان به علت تفاوت با دیگران مورد اذیت و آزار همسالانشان قرار می گیرند که طبعا بر انزواطلبی آنان می افزاید .

 

رابطه ژنتیک بین این اختلال با اسکیزوفرنیا و اختلال شخصیت اسکیزوتایپال ذکر شده است . مبتلایان به اختلال شخصیت اسکیزوئید می توانند بیماران خوبی برای درمان به شیوه روان درمانی باشند . تمایل آنان به درون گری با انتظارات روان درمانگر سازگار است . با برقراری اعتماد نسبت به پزشک ، ممکن است به تدریج و با هراس فراوان ، خیال پردازی ها ، دوستان تصوری و ترس از وابستگی ، حتی درباره ارتباط با درمانگر فرد را آشکار کنند . درمان دارویی با مقادیر جزیی از داروهای ضد روان پریشی ، ضدافسردگی و محرک های روانی در برخی بیماران موثر بوده است .

روانشناسی - اختلالات روانی - چه عواملی در ابتلا به اختلال شخصیت اسکیزوئید دارند ؟

محمد بازدید : 312 سه شنبه 02 اسفند 1390 نظرات (0)

منظور از واژه اعتیاد هنگامی که به صورت عام به کار می رود ، چیزی است که در اصطلاح علمی « وابستگی دارویی » خوانده می شود . دارو به هر ماده ای اطلاق می شود که چون به بدن وارد می شود ، یک یا چند کارکرد آن را تغییر می دهد . انسان بر اثر مصرف برخی مواد از نظر جسمی و روانی به آن وابسته می شود ، به طوری که در اثر دستیابی به آن ماده و مصرف آن احساس آرامش و لذت می کند ، در حالی که با نرسیدن دارو به احساس ناراحتی روانی و رنج جسمی دچار می شود .

 

مواد مخدر مهم ترین مواد اعتیاد آور را تشکیل می دهند . الکل و دخانیات نیز بخش دگری از مواد اعتیادآور هستند .

 

 « وابستگی روانی » ، مهم ترین عامل مصرف مواد اعتیادآور است .

 

« وابستگی جسمی » مهم ترین عامل برگشت به اعتیاد است .

 

«پدیده تحمل»:برای رسیدن به همان حالت نشئه ای که در ابتدا با مقدار معینی از ماده اعتیادآور حاصل می شود ، باید به طور مرتب میزان ماده را افزود .

روانشناسی - اختلالات روانی - اعتیاد از نظر روان شناسی و روان پزشکی

_ مانند هر مسئله پزشکی عوامل زیستی ، روانی و اجتماعی در سبب شناسی اعتیاد نقش دارند.در تاریخچه زندگی معتادان  ضربه های چشمگیر روان شناختی حین شیرخوارگی و کودکی ، رابطه مختل بین والدین و کودک ، اوضاع ناخوش خانوادگی و ناهماهنگی بین والدین شایع تر از کل جمعیت است. ناتوانی در رویارویی با فشارهای زندگی و الزامات اجتماعی و نیازهای افراطی و وابستگی که بالطبع ارضا نمی شوند ، نیز در بین معتادان شایع هستند .

 

نقش عوامل اجتماعی و فراوانی ماده اعتیادآور ، سهولت دسترسی به آن ، سابقه تاریخی مصرف آن ماده و ویژگی های فرهنگی نیز قابل ذکر است . فقر و ثروت فراوان ، هر دو با پدیده اعتیاد همراه هستند . از نظر زیستی و جسمی نیز تا چندی پیش به علت عدم دسترسی به امکانات پزشکی به ویژه در روستاها ، افرادی برای کاستن از آلام خود به تریاک روی می بردند .

روانشناسی - اختلالات روانی - علل روی بردن به اعتیاد کدامند ؟

درمان اعتیاد شامل بازگیری جسمی، بازگیری روانی و رفع زمینه های اجتماعی اعتیاد است .

 

الف - بازگیری جسمی و رفع نشانه های آن : ساده ترین بخش درمان اعتیاد است. روش درست بازگیری جسمی این است که نخست باید کمترین میزان ماده مخدر را که سبب جلوگیری از بروز نشانه های قطع و محرومیت از ماده اعتیاد آور می شود، به دست آورد . سپس می توان معادل با آن «متادون» را جایگزین کرد .

 

ب - بازگیری روانی و رهایی کامل از وابستگی :

 

برای بازگیری روانی از اعتیاد شرایط زیر ضروری است : انگیزه برای ترک ، پیدایش احساس مسئولیت، رفع تمایلات ضداجتماعی و غیراجتماعی، دگرگونی در روش زندگی. برای رسیدن به این شرایط، روان درمانی دراز مدت بیمار ضروری است و انگیزه برای ترک باید جنبه درونی داشته باشد .

 

ج - رفع زمینه اجتماعی شامل : وجود کار مناسب ، ایجاد مهارت های مفید اجتماعی ، امکانات تحصیلی و ورزشی و سرگرمی های مناسب و عدم امکان دستیابی به ماده مخدر است .

روانشناسی - اختلالات روانی - درمان اعتیاد چگونه است ؟

_ کشیدن سیگار به فاصله کمی پس از برخاستن از خواب ، کشیدن سیگار در هنگام بیماری ، ناتوانایی در خودداری از مصرف سیگار در شرایط اجباری ، کشیدن سیگار بیشتر در صبح ها نسبت به عصرها و احساس اینکه کنار گذاشتن نخستین سیگار روز مشکل تر از سیگار بقیه اوقات است .

 

با برخورداری از مشاوره و کمک حرفه ای با برنامه های درمانی میزان  موفقیت در ترک سیگار افزایش می یابد .

روشهایی مثل : 1 - هیپنوتیزم  2 - درمان انزجاری  3 - طب سوزنی یا فشاری بر پایه تلقین  4 - مصرف آدامس های حاوی نیکوتین  5 - نوارهای حاوی نیکوتین که به پوست چسبانده می شود. مصرف به جای برخی داروهای آرام بخش در دوره ترک می تواند مفید باشد.

 

تشویق به ترک سیگار از جانب پزشکی که خود سیگار نمی کشد ، اثر خوبی دارد . پافشاری اعضا خانواده در ترک سیگار و ممنوعیت دخانیات در اماکن عمومی نیز موثر است .

روانشناسی - اختلالات روانی - داستان ترک سیگار

محمد بازدید : 225 سه شنبه 02 اسفند 1390 نظرات (0)
فسردگی به عنوان خلق یا عاطفه، احساس یا هیجان ، از همراهان همیشگی تجارب طبیعی انسان و دگرگونی هایی است که در زندگی او پدید می آید. فقدان ها، محرومیت ها،جدایی ها، نارسایی ها و ناتوانی ها ایجاد افسردگی می کند . کدام مادر است که وقتی فرزند او به سفر می رود اندوهگین و افسرده نشده باشد ؟ این نوع افسردگی ها بیماری نیست ، بلکه طیعی است . آنها جزئی از طبیعت انسانی ماست که بودن ها ، داشتن ها و توانستن ها را برایمان خوشایند و معنی دار می کند و در ما این انگیزه را ایجاد می کند که قدر چیزهای خوب را بدانیم و چون با کسی که از آنها محروم است ، رو به رو شویم ، خود را به جای او بگذاریم و با همدردی در صدد رفع نیاز و محرومیت او برآییم . انسانی که افسردگی را نشناسد ، از شادی نیز چیزی نخواهد دانست . پس ، نه هر فرد افسرده ای بیمار است و نه هر افسردگی ناپسند است ، اما مرزی نیز میان این دو وجود دارد . روانشناسی - اختلالات روانی - افسردگی چیست ؟ _ بررسی ها نشان می دهد ، بیماران پرخاشگر انفعالی که تحت روان درمانی حمایتی قرار می گیرند ، از سرانجام بهتری برخوردار می شوند . اما مسیر روان درمانی با بیمار پرخاشگر انفعالی از لبه پرتگاه های سختی می گذرد . برآوردن نیازهای آنان اغلب به معنی حمایت از بیماری آنان و امتناع از برآوردن این تقاضاها ، به مفهوم طرد ایشان است . بیشتر گزارش های بالینی حاکی از میزان بالای عدم موفقیت و قطع درمان این بیماران است . به هر حال درمان های پویا (دینامیک) و رفتاری - شناختی در برخی موارد ، نویدبخش بوده اند . تظاهر به خودکشی که در این بیماران فراوان دیده می شود ، باید به عنوان نمودی از خشم پنهان ، نه به عنوان تظاهر افسردگی اولیه درمان کرد . داروهای ضدافسردگی تنها در صورت ضرورت بالینی کامل قابل تجویز است . فنون درمانی که منجر به هدایت خشم بیمار از مقاومت به سوی یادگیری سازنده شود ، مفید است . فنون رفتار درمانی همچون آموزش جرات ورزی ، درمان های پویا یا گروه درمانی مفید است . روانشناسی - اختلالات روانی - درمان اختلال شخصیت پرخاشگر انفعالی چگونه است ؟
محمد بازدید : 164 سه شنبه 02 اسفند 1390 نظرات (0)

_ آلزایمر بیماری است که بر حافظه و توانایی های ذهنی اثر می گذارد . این بیماری اغلب ، افراد بالای 65 سال را گرفتار می کند و علائم آن به تدریج زیاد می شود و از یک سردرگمی و اختلال محدود حافظه به اختلال شدید و محدودیت جسمی می رسد .

علائم اولیه آلزایمر ، به علت کمبود یک ماده شیمیایی در مغز و یا در اثر یک عفونت ویروسی است . علائم اولیه آلزایمر به شکل فراموشکاری ، کاهش دامنه توجه ، اشکال در محاسبات ساده ، اشکال در بیان افکار و خلق و رفتار متغییر است اما علائم بعدی آلزایمر شامل فقدان شدید حافظه ، تغییرات خلق و شخصیت ، فقدان کامل قضاوت و تمرکز ، ناتوانی در انجام تکالیف خانه یا رعایت بهداشت فردی است .

هم اکنون درمان قطعی آْلزایمر وجود دارد ، اما راههایی برای بهتر زندگی کردن مبتلایان وجود دارد که شاید مهمترین آنها درک احساسات بیمار توسط افراد خانواده است که نخستین گام در ارائه بهترین مراقبت ممکن است .

روانشناسی - اختلالات روانی - با آلزایمر آشنا شوید

درباره ما
این وبلاگ با تلاش و تحقیق فراوان درمورد روانشناسی برای هم وطن های عزیزم مطالبش جمع اوری شده است که درمورد یه سری از بیماری های روانی و راهنمایی برای از بین بردن این نوع بیماری ها وجود دارد. برای خواندن مطالب بر روی ادامه مطلب کلیک کنید. باتشکر محمد رضا .
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    ایا این وبلاگ خوب و مناسب است
    پیوندهای روزانه
    آمار سایت
  • کل مطالب : 17
  • کل نظرات : 5
  • افراد آنلاین : 4
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 5
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 6
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 19
  • بازدید ماه : 67
  • بازدید سال : 265
  • بازدید کلی : 24,991